Concept

CONCEPT DE MEELFABRIEK

Het vormgeven van De Meelfabriek gaat verder dan de bouwtekeningen. Het begint met een visie en komt tot uiting in een vloerplan, waarin de passie en overtuiging die aan de visie ten grondslag liggen voelbaar blijven.  De Meelfabriek heeft als kernwaarden ontmoeting en verbinding en ambieert een nieuw knooppunt voor de stad en haar omgeving te zijn.

Alle nieuwe functies binnen het project stimuleren ontmoeting en verbinding, zowel de commerciële als de niet-commerciële. Sterk geïndividualiseerde levens- en werkstijlen vragen om verbindingsfuncties. Een vitale stad voorziet hierin. De Meelfabriek is in deze ambitie een van de knooppunten. 

VAN VISIE NAAR VLOERPLAN

De Meelfabriek is een herontwikkelingsproject waarin de kwaliteiten van industrieel erfgoed worden verbonden met de hedendaagse kenniseconomie. Door een nadrukkelijke functievermenging gericht op variëteit en diversiteit worden de voorwaarden gecreëerd voor een vitaal en creatief trefpunt. De Meelfabriek stelt zich nadrukkelijk open voor de regio en vervult daarin een cultureel en maatschappelijk verrijkende functie. Het knooppunt biedt een verrijking voor de regiobewoners en een inspirerende bestemming voor toeristen. Dat geldt ook voor de wijken in Leiden die voorheen buiten het middelpunt lagen en zo verbonden worden aan het stadscentrum.

Fysieke verbinding vindt plaats door de ligging van het project en de inzet op (duurzame) transportmiddelen. Vanaf De Meelfabriek ben je zo op de snelweg naar Schiphol, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, maar ook het strand en de Keukenhof liggen op een steenworp afstand. Elektrische auto’s staan klaar voor ondernemers, bewoners en toeristen. Gebruik van fiets of ov (waar mogelijk) wordt gestimuleerd en de auto is beschikbaar op momenten waar het noodzakelijk is. Voor eigen vervoer zal een drielaags parkeergarage ruimte bieden.

Hiermee blijft het terrein autovrij zonder op comfort in te boeten. Op de fiets of te voet ben je in een mum van tijd in het oude stadscentrum. De tuin van De Meelfabriek zal een van de schakels worden van het Singelpark: een uniek kilometerslang stadspark dat het historisch centrum van Leiden omringt. Het water van de Singels vormt de blauwe ader door het park. Het terrein van De Meelfabriek wordt hierdoor onderdeel van de doorgaande route voor recreanten te voet, te fiets en te water. Het bedrijf Bizon Events is gevestigd in De Meelfabriek en hét adres om fietsen te huren of om een tocht over het water in een elektrische boot te boeken. Natuurlijk is aanmeren met een eigen boot voor lunch, diner, cultuur, winkelen of overnachting ook mogelijk.

Binnen de commerciële functies zullen horeca, winkels en wellness extra aandacht schenken aan persoonlijke ontmoetingen. Zo zal het sportcentrum worden ingevuld door Azzurro Wellness, dat staat voor welbevinden in de breedste zin van het woord. De meerwaarde van het persoonlijk contact van personeel en leden onderling is een belangrijke reden voor de onderscheidende positieve cijfers in verblijfsduur en ledenbestand. Azzurro Wellness is in de toekomst ook toegankelijk voor de hotelgast.

Het hotel zal uitgebaat worden door Vondel Hotels, die geroemd worden om de fantastische service van toegewijd personeel. Zij doen er alles aan om het zowel de zakelijke- als de vrijetijdsgasten helemaal naar hun zin te maken en hen het gevoel te geven thuis te zijn in de hotels. En het winkelaanbod toont geen massaproductie, maar selectief gekozen producten of zelfs maatwerk. De klant krijgt aandacht, persoonlijk advies en het comfort om op z’n gemak te kunnen rondstruinen van hotel naar winkel, naar wellness en een kop koffie in de bar.

Ook de invulling van de kantoorruimtes is gebaseerd op de filosofie van De Meelfabriek: bedrijven zullen raakvlakken hebben met creativiteit, duurzaamheid en wellness. Te denken valt aan ontwerpstudio’s en ateliers, een psychologiepraktijk, fysiotherapie en een diëtiste. Een gevarieerd aanbod aan ruimtes ontstaat, ieder met een eigen accent qua architectuur en invulling. De kantoorruimtes van de voormalige Schoonmakerij sluiten aan op de wellness en kunst & cultuur in ondergelegen etages. De begane grond van de moderne nieuwe Singeltoren ligt tussen de straatzijde en de binnentuin, direct bij de parkeergarage; naast de al bestaande kantoorruimtesin het Directiekantoor. Eigen en gezamenlijke werkruimtes wisselen elkaar af. Telkens met als doel om elkaar onderling te versterken, vanuit De Meelfabriek naar de onderneming en vice versa. De huidige ondernemers zetten al de toon met een mengeling van gevestigde bureaus en start-ups en een gevarieerd aanbod aan diensten.

Veel aandacht is er voor kunst en cultuur, en daarvoor wordt ook veel ruimte ingericht. Flexibele ruimtes die inzetbaar zijn voor debat- en ontmoeting, tentoonstellingen, events, workshops en ateliers en een intiem filmhuis. Programmering kan variëren van een modeshow van Oso Couture, die zich hier met zijn atelier en winkel zal vestigen, tot een tourlocatie van een filosofieclub. Maar het is ook een tentoonstellingslocatie voor de kunst uit de depots van de vele Leidse musea en een congreslocatie. De activiteiten zijn vervlochten door alle panden en door de verschillende functies. Zo zullen de onderste etages van het Meelpakhuis een plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten voor mooie producten en presentaties.

De karakteristieke panden zijn nu al erg gewild als inspirerende achtergrond voor uiteenlopende voorstellingen en festivals. Dit zal nog verder uitgewerkt worden in de speciale Kunst & Cultuurlaag, een waar architecturaal huzarenstukje. Een 4,7 meter hoge expositieruimte in de nieuwbouw Silotoren met een waanzinnig beeldenterras loopt over naar de koepel van het Ketelhuis. Deze intieme ruimte wordt een zeer bijzonder filmhuis. De laag loopt nog door naar de voormalige Schoonmakerij en beslaat daarmee straks 640 vierkante meter. Een locatie waar ook de zakelijke markt zich aan kan verbinden

Als hoogwaardige congresstad kan Leiden zich internationaal meten met steden als Oxford, Cambridge en Salamanca. Met zijn universiteit en Bio Science Park behoort Leiden tot de meest vooraanstaande Europese wetenschappelijke kenniscentra en kan hiermee bogen op een vruchtbare voedingsbodem voor internationale congressen.

De stad trekt zowel zakelijke als particuliere bezoekers. Dankzij de dertien musea, is er geen stad in Nederland waar cultuur zo makkelijk kan worden gecombineerd met een zakelijke bijeenkomst. Particuliere cultuurliefhebbers weten de stad ook te vinden en zeer te waarderen. De ontwikkeling van het winkelcentrum met eigentijdse winkels in het historische hart draagt hier zeker aan bij. Het hotel zal zich op al deze doelgroepen richten met een divers kameraanbod voor korte of langere verblijfsduur. De Skybar, het restaurant en ruimten voor evenementen in het hotel worden aangevuld met de overige beschikbare faciliteiten op het terrein.

De Meelfabriek is hét gebied waar de verbinding van alle facetten voor iedere bezoeker telkens weer verrijkend voelt en waar herhaalbezoek een vanzelfsprekendheid is.